Indeks nośności

Indeks nośności jest jednym z kluczowych oznaczeń obecnych na ścianie bocznej każdej opony. Zawsze jest zapisany w parze z indeksem prędkości w postaci liczb. Pod każdą z nich kryje się wartość w kg, do przestrzegania której zobowiązani są kierowcy. Mówi o możliwym maksymalnym obciążeniu na każdą z opon podczas jazdy z maksymalną prędkością. Skrótem, który wskazuje na indeks nośności jest „LI” (ang. Load Index). Poniższa tabela przedstawia ile kilogramów nacisku odpowiada każdemu symbolowi:

 

Indeks

Nośność

Index

Nośność

Index

Nośność

Index

Nośność

60

250 kg

88

560 kg

116

1250 kg

144

2800 kg

61

257 kg

89

580 kg

117

1285 kg

145

2900 kg

62

265 kg

90

600 kg

118

1320 kg

146

3000 kg

63

272 kg

91

615 kg

119

1360 kg

147

3075 kg

64

280 kg

92

630 kg

120

1400 kg

148

3159 kg

65

290 kg

93

650 kg

121

1450 kg

149

3250 kg

66

300 kg

94

670 kg

122

1500 kg

150

3350 kg

67

307 kg

95

690 kg

123

1550 kg

151

3450 kg

68

315 kg

96

710 kg

124

1600 kg

152

3550 kg

69

325 kg

97

730 kg

125

1650 kg

153

3650 kg

70

335 kg

98

750 kg

126

1700 kg

154

3750 kg

71

345 kg

99

775 kg

127

1750 kg

155

3875 kg

72

355 kg

100

800 kg

128

1800 kg

156

4000 kg

73

365 kg

101

825 kg

129

1850 kg

157

4125 kg

74

375 kg

102

850 kg

130

1900 kg

158

4250 kg

75

385 kg

103

875 kg

131

1950 kg

159

4375 kg

76

400 kg

104

900 kg

132

2000 kg

160

4500 kg

77

412 kg

105

925 kg

133

2060 kg

161

4625 kg

78

425 kg

106

950 kg

134

2120 kg

162

4750 kg

79

437 kg

107

975 kg

135

2180 kg

163

4875 kg

80

450 kg

108

1000 kg

136

2240 kg

164

5000 kg

81

462 kg

109

1030 kg

137

2300 kg

165

5150 kg

82

475 kg

110

1060 kg

138

2360 kg

166

5300 kg

83

487 kg

111

1090 kg

139

2430 kg

167

5450 kg

84

500 kg

112

1120 kg

140

2500 kg

168

5600 kg

85

515 kg

113

1150 kg

141

2575 kg

169

5800 kg

86

530 kg

114

1180 kg

142

2650 kg

170

6000 kg

87

545 kg

115

1215 kg

143

2725 kg

 

 

 

Przekroczenie indeksu nośności, a tym samym jazda ze zwiększonym obciążeniem może powodować uszkodzenie opon oraz doprowadzenie do niebezpiecznej sytuacji na drodze. Podczas niewłaściwego użytku opona może zwyczajnie „wystrzelić”.

Niekiedy zdarza się, że opona posiada podwójny, łamany indeks nośności (np. 109/107). Taka sytuacja jest charakterystyczna dla samochodów dostawczych i ciężarowych. Indeks nośności zmienia się w zależności od tego czy na jednej osi w danym aucie stosowane są 2 czy 4 opony (popularny „bliźniak” na tylnej osi).

Należy pamiętać, że każdy producent auta dedykuje odpowiedni indeks nośności w zależności od danych technicznych pojazdu. Wartość danego indeksu w kilogramach pomnożona przez 4 koła powinna być wyższa w stosunku do dopuszczalnej masy całkowitej auta z pełnym obciążeniem.